כל מי שנלחם בדג גדול לאורך זמן מכיר את התחושה של השרירים הכואבים וחוליות הגב הצורחות והמחשבה שמלווה אותם – "די, בוא נסגור את הקלאצ', נפמפם אותו למעלה ונסיים עם זה…", הבעיה שסגירת הקלאצ' יכולה להוביל לסיום הפייט מהר, אולם לאו דווקא באופן לו קיוה הדייג. הרולר בסופו של דבר יתיש ויכניע את הדג אולם יש לזכור מאידך שלפייט ארוך חיסרונות משלו מלבד כאבי השרירים: הקרס יכולה להתיישר, חור הנעיצה של הקרס יכול להתרחב והקרס להשתחרר, החוט יכול להגיע לקצה גבול היכולת שלו ולאבד את האלסטיות ולהקרע, קשרים יכולים להשתחרר במהלך פייט ארוך… לכן יש לתת לדג להלחם ולהתבטא אולם לא להאריך בכך מעבר להכרח. זה כבר עניין של נסיון.
איך נלחמים עם דג כשהדראג לא בשיא עוצמתו והדג לוקח חוט? קודם כל, אם יש די חוט על הרולר ואין חשש מתקלות ברזל או מלוקוס גדול שרוצה לחזור הביתה… אז פשוט לתת לו לקחת חוט. בשאר המקרים הנסיון יכתיב מה לעשות – האם להדק את הדראג מעט או להשאירו כמות שהוא? הניסיון גם יבהיר באיזה דג מדובר ואולי גם מה גדלו. אפשרות נוספת היא להשתמש באצבע… הפעלת לחץ קל, מתון ומדוד ועם הרבה רגש (תכף נסביר מה הכוונה בקל, מתון ומדוד ועם הרבה רגש ) בזמן ההרמה ומוכנות לשחרור האצבע עם כל תחושה שהדג מתחיל לרוץ. שוב – כשמרגישים שהדג צבר כח ומתחיל לרוץ ולוקח חוט יש לתת לו לעשות זאת ולא לעצור עם האצבע. לא לחינם כיוונו את הדראג לכיוון הספציפי הזה. עם האצבע או כף היד לוחצים על השפולה כשמרימים את המקל, ובהורדה עוזבים ואוספים חוט, עוצרים לשניה כדי לוודא שהדג לא מתחיל לרוץ ואז שוב מרימים וכו' הלאה, וכשמרגישים שהדג צבר כח ומתחיל לרוץ ולוקח חוט יש לתת לו לעשות זאת.
אוקיי, אז כמה דראג זה הרבה?
בודדים הדייגים שיכולים להחזיק מעמד יותר מדקה או שתיים מול דראג של 40 ליברות. גם עבודה עם דראג של 30 ליברות לאורך פייט ארוך תתגלה כמשימה לא פשוטה. לרוב עבודה בין 20-25 ליברות היא משימה לא קלה לאורך זמן אולם ברת ביצוע.
כיוון הדראג?
כיוון הדראג ברולר פשוט מאוד ברגע שמבינים את הגורמים המשפיעים על הדראג וכיצד לכוון אותו.
רולרים עם LEVER DRAG הם הרולרים הנוחים יותר לשימוש מכיוון שלדראג יש כמה תפקידים עם כמה כיוונים אותם צריך לכוון, נתמקד ברולרים אלה. רולרים בסגנון STAR DRAG פשוטים יותר לכיוון ובהן מכוונים באמצעות הכוכב את הדראג וזהו, זה למעשה כיוון נקודת ה STRIKE. באותו אופן מכוונים רולר ספינינג.
בזמן שגוררים דמויים, או עובדים בג'יג, הרולר נמצא במצב STRIKE. במצב זה הדראג צריך ליהיות מכוון לשליש מחוזק הקריעה (הטסט) של החוט הראשי. לצורך הדיון החוט הראשי יהיה בעל חוזק קריעה של 24 ק"ג ולכן בשימוש בחוט זה עלינו לכוון את הדראג ל 8 ק"ג (זוכרים? הדראג צריך ליהיות שליש מחוזק הקריעה של החוט). ניתן להשתמש בדראג נמוך יותר במקרה ומצפים לדגים קטנים או אז מכוונים את הדראג לנמוך יותר כדי להגדיל את אחוזי התפיסות שכן דג קטן הנגרר מאחרי הסירה ישתחרר או יקרע בסופו של דבר בלי שאפילו נדע שהיה שם דג, חייבים לתת לדג אפשרות להסתובב ולקחת חוט כנגד הדראג – זה ישפר את אחוזי התפיסה, זה יעייף את הדג וינטרל את פרצי האנרגיה והריצות וישמור אותו נעול על הקרס. מצד שני אסור לתת למצב בו הדג מזמק באוויר ומצליח לקחת חוט תוך כדי – זה אומר שהדראג נמוך מידי. אם עד עכשיו אמרנו שהדראג צריך ליהיות 30% מהטסט של החוט או פחות, בואו נוסיף נקודה נוספת ונאמר שאין לתת לדראג לרדת מתחת 10% ממשקלו של הדג המטורגט כלומר אם משקל הדג 30 ק"ג – אין לכוון את הדראג אל מתחת ל3 ק"ג לכן מומלץ לסמן על הרולר את הנקודות בהן הדראג הוא 5 ק"ג ו 3 ק"ג.
כשמושכים דג אסור להגיע למצב בו אתם מושכים את הדג ישירות בלי לתת לו אפשרות להוציא חוט – הדג חייב להוציא חוט. לא הוציא? הדראג חזק מידי ואתם בסכנה לאבד את הדג.
התחום בין ה STRIKE למלא עוצמת הדראג – FULL הוא תחום הדראג בו נלחמים במפלצות שם עובדים עם דראג שבין 70% ל 50% מחוזק הקריעה של החוט.
אז איך מכוונים אז הדראג?
פשוט מאוד, מרכיבים את הרולר על המקל ומעבירים את החוט דרך הטבעות וקושרים למשקל מדוייק – יכול ליהיות משקל אנלוגי או משקל אלקטרוני שתחום המדידה המתוכנן (זוכרים את ה 8 ק"ג מהדוגמה למעלה?) את המשקל מאבטחים למקום חזק כגון מעקה הסירה ומכוונים את ה LEVER DRAG למצב STRIKE. עכשיו מושכים – אם יוצא חוט בקלות הרי שהדראג נמוך מידי ויש לסגור מעט את הבורג שלוחץ על ציר הרולר. כדי לעשות זאת מעבירים את ה LEVER DRAG למצב FREE SPOOL ומסובבים את הבורג עם כיוון השעון כרבע – חצי סיבוב. ואז מעבירים חזרה למצב STRIKE ובודקים שוב על המשקל. אם צריך חוזרים ומכוונים עד שמגיעים לערך הרצוי.
במידה ובבדיקה לא יוצא חוט כלל הרי שיש לשחרר מעט את הלחץ שעל הציר – כדי לעשות זאת מעבירים למצב FREE SPOOL ואז משחררים מעט את הבורג שמפעיל לחץ על הציר ובודקים עד שמגיעים לכוונון הנכון.