אין כמו רולר חורק כדי לבאס כל דייג.
כמו כל מכונה הרולר שלנו דורש תחזוקה שוטפת – ראוי לשמור על הרולר מוכן ל'עבודה' ועם המכלולים משומנים ומגורזים כיאות, לעבודה חלקה ושקטה ומוכן להתמודדות עם דג גדול וכן למיצוי ההנאה מהתחביב והבטחת תוצאות מיטביות. טיפול שוטף משמעו השקעה קלה מידי פעם שמטרתה להאריך את חיי המכלולים והתעצים את חוויית הדיג.
אוקי, אם ככה אז מה הכוונה מה הכוונה ב 'משומנים ומגורזים כיאות'? ובכן, פה לא שופכים שמן וגריז כמו שמורחים חומוס על באגט אלא מתמקדים במקומות הנכונים ובכמויות הנכונות והכי חשוב – בשמנים ובגריז היעודים.
טיפ: קיבלתם שמן מהיצרן? השתמשו בו – השמן הזה נבחר על ידי היצרן כמתאים ביותר עבור הרולר וכמתאים להוספה על גבי השמן והגריז הקיימים ולכן ראוי להשתמש בו.
אני אישית מטפל ברולרים שלי – השוכבים והספינינג בחומרים הבאים:
גריז – CAL'S
שמן – QUANTUM HOT SAUSE – שמן אדום, דביק ולא מתפזר
שמן של שימנו שקיבלתי עם כל רולר שקניתי – אני משתמש בהם באופן ספציפי על גבי הרולרים של שימנו
הערה: יש כל מיני שמנים וגריזים בתרסיס – ניסיתי את אלה של שימנו ואלה של דאיווה והם מצויינים גם הגריז כתרסיס הוא מצויין וחודר למקומות שאחרת היה קשה להגיע אליהם וכנ"ל השמן – התרסיס והצינורית מאפשרים ליישם את השמן/גריז בדיוק במקום בו אנו מתכוונים לשים אותם.
תחזוקה שוטפת
ניירוסטה ואלומיניום עמידים למי מלח, אבל גם זה עד גבול מסויים ובשלב כלשהו אם לא נטפל נמצא על האלומיניום קורוזיה בצורת אבקה לבנה או כתמי חלודה בניירוסטה ומלח ממי ים שנכנסים ויוצאים יבנה כגבישים על המיכלולים הפנימיים ויפריע לעבודתם התקינה. הגריז מתייבש וחול עלול להדבק עליו, השמן מתייבש ונשטף… אולם הבעיה העיקרית מתחילה במלח. היות ורובנו עובדים בים ולא במים מתוקים, דבר ראשון עם החזרה לחוף יש לשטוף את הרולרים היטב תחת מים זורמים ולהניח לייבוש. אם יש חורי ניקוז למים בבסיס הרולר שמנקזים מים מהשפולה יש להניח את הרולר כשבסיס הרולר למטה כדי לאפשר לעודפי מים לצאת. לא לטבול את הרולר במים כי הם עלולים לחדור ללאגרים ולהחליד אותם להספג בדיסקיות דראג ולפגום בהן, וכמובן לא משתמש בשום סבון שכן סבון ממס את השמנים והגריז. לאחר הייבוש אני מרסס ספריי סיליקון שתפקידו להוות שכבת מגן. זה לא שכל יום אני עושה את זה אלא באופן גס אני מרסס כל חודש בערך, בעיקר לפי תדירות היציאות לים.
טיפול עמוק יותר – טיפול מונע
אחת לשישה חודשים אני מפרק את הרולר כפי שיתואר להלן. לפני הפירוק יש להצטייד בשרטוטים הסכמטיים של הרולר אותם קיבלתם יחד עם הרולר או למצוא אותם באתר היצרן.
כל רולר בנוי מעט שונה ובכל רולר יש מספר שונה וסוג שונה של לאגרים (פתוחים – בהם ניתן לראות את הכדוריות לנקות ולזלף פנימה שמן יעודי , או סגורים בהם הלאגר אטום). אני פותח את הרולר על ידי הסרת המיכסה מהצד של הידית. יש דגמים שדורשים פירוק של הידית ויש דגמים שלא, ברולרים שלי – EVEROL – אני פותח 4 ברגי אלן וזהו, אני בפנים.
אני מוציא את השפולה ואת הציר המרכזי, גלגלי השיניים ודסקת הקרבון.
זה הזמן לשים את השפולה עם חוט הבד בכלי עם מים פושרים (פושר = שאפשר לשים את היד בלי לחוש כאב. אם כואב סימן שחם מידי ויש להוסיף מים קרים ) אני מוסיף מעט מרכך כביסה וטובל בפנים את השפולה. המטרה היא להוציא משקעי מלח ולרכך את החוט. בזמן שהחוט טובל לו באמבט החמים חוזרים לעבוד על הרולר. טיפ חשוב – כמה שעות טבילה יעשו לחוט טוב בלב. טבילה קצרצרה היא חסרת משמעות. יש לוודא שלא טובלים לאגרים ודסקיות קרבון ולכן יש להסירם מראש.
מנגבים את כל החלקים עם נייר סופג ובאמצעות קיסמי אזניים מנקים במקומות עם גישה קשה ומסירים משקעי מלח וחול, לכלוך וגריז ישן מהמכלולים ושוטפים במי ברז. טיפ חשוב: שימו רשת בפתח הניקוז שאם משהו ייפול הוא לא ילך לים.
מייבשים עם נייר סופג ומייבש שיער או לחץ אוויר למי שיש.
עכשיו הזמן להרכיב בחזרה.
אני תמיד שם מעט גריז (כמו ששמתם לב יש דגש על המילה מעט) על דיסקת הדראג זה לא משפיע לרעה על ביצועי הקלאצ' – להיפך השימון העדין הופך אותו להרבה יותר חלק ואחיד – (אני עושה את זה כבר שנים בכל הרולרים שלי כולל בספינינג) . כמובן שכאן אני משתמש אך ורק בגריז CAL'S שמתאים בדיוק למשימה זו מבחינת עמידות לחום ומומלץ על ידי יצרנים רבים.
כמה טיפות שמן בנקודות החיכוך והלאגרים, גריז על גלגלי השיניים ומתחילים לסגור לפי הסדר שפתחתם.
בפעם הראשונה צלמו מידי פעם תמונה כדי שאם לא תיהיו בטוחים כיצד חלק מסויים יושב עדיין תוכלו לחזור לתמונה ולשחזר את המצב שהיה. טרם הפירוק.
רולרים רבים בנויים אלומיניום ובנקודות המגע שבין האלומיניום לברגי הניירוסטה עלולה להווצר ריאקציה שמסתיימת בקורוזיה לכן לפני סגירת הברגים של המכסה בחזרה יש לשים מעט גריז על הבורג ואז לסגור – זה גם יקל על הפתיחה הבאה.
לא לשכוח כמה טיפות שמן בבסיס הידית לשימון הלאגר או מיסב האוקולון (תלוי בדגם) ואם ממש בא לכם לפנק את הידית הרי שבדגמים מסויימים בחינת הידית מקרוב תראה לכם שיש מכסה קטנטן ולרוב מאורך, (לרוב עם לוגו היצרן) שניתן להסרה על ידי פירוק שני ברגים קטנים. מתחת ישנו כל מכלול הידית וזילוף כמה טיפות שמן יעשה לה רק טוב במיוחד בדגמים להם יש לאגר עם מיסב החלקה ולא מיסב כדורי.
הגעתם עד לפה – הטיפ הכי חשוב הוא שתמיד תוכלו למסור את הרולר ליבואן לשם תחזוקה שוטפת וטיפול, אבל אם תעשו זאת לבד – ההנאה תיהיה כפולה.
