בדיון הבא אני הולך להתייחס בעיקר לרולר. ולא לסתם רולר אלא דווקא לרולר שוכב.
במה שונה רולר שוכב המיועד לג'יג מרולר שוכב המיועד לסרף, או לז'רז'ור? אני חושב שההבדל המהותי הוא בחוזק ובחומרים מהם עשויים המיכלולים. שני האחרונים מתוכננים לשחרר חוט בהתנגדות מינימאלית, תוך כדי שליטה על קצב הסתובבות השפולה וקצב שחרור החוט בהתאמה לחוט הנמשך על ידי השפולה כדי לאפשר הטלות רחוקות ולמנוע פלונטרים בחוט. הם עשוים מתכת קלה ודקה או לפעמים עם חלקי פלסטיק רבים להוזלת המחיר והורדת המשקל. תפקידו של הרולר בג'יג שונה במקצת: שיחרור השפולה, והג'יג רץ למטה, עצירה, וסדרת הקפצות מהירות שמריצות את הג'יג שיכול ליהיות איפה שהוא בין 40 גר' לחצי קילו חזרה למעלה, כשהמטרה היא לעבוד באיזור התקיפה (Strike zone) בלבד – שם מסתובבים דגי המטרה שלנו. ושוב, עצירה, ניגוב זעה והורדת הג'יג…. וחוזר ומרים ומקפיץ ומוריד ומרים ומקפיץ ומוריד… לא קל.
רולר לג'יג יהיה בנוי משלדת אלומיניום חזקה שתפקידה ליהיות קלה ולהחזיק את הכל יחד בשלום ובדיוק מירבי לעבודה חלקה ושקטה וממערכת של גלגלי שיניים חזקים, לרוב מניירוסטה שתפקידם לתרגם את תנועת היד לסיבוב השפולה ולאיסוף חוט. אלומיניום וניירוסטה – משקל קל ועמידות למלח.
הידית צריכה ליהיות באורך המתאים ולספק מומנט אך גם תנועה נוחה ולא מוגזמת ליד. קיאקיסטים ימצאו שבגלל העבודה בישיבה ידית קצרה נוחה יותר מידית ארוכה ידית , בסירה בגלל שעובדים בעמידה זה פחות מורגש. האחיזה צריכה ליהיות מותאמת לכף היד, לא ליהיות מושפעת מזיעה, מי ים, פתיון חלקלק וכו', ולייצר מינימום התנגדות לגלגול (לצורך כך משתמשים במיסבים כדוריים בידית) והידית תיהיה בנויה מחומר מחוספס כגון סוגי גומי שונים או מאלומיניום מעובד שיש בו חורים להורדת משקל וניקוז וכן להקטנת תכונת החלקלקות של המתכת בשילוב זיעה ומי ים.
שימו לב לידית הזו:
אבל רגע, למה בכלל רולר שוכב ולא רולר ספינינג? שאלה טובה.
חוזק ועמידות
רולר שוכב בתחומי מחיר סבירים יהיה חזק יותר, קל יותר, יכיל יותר חוט ויהיה קומפקטי יותר מרולר ספינינג. ללא ספק, רולר ספינינג מהרמות הגבוהות ביותר (כדוגמת סטלה, טווין פאואר סלטיגה וכו') יוכלו להשתוות לרולרים שוכבים אולם רובנו, גם אם אנו מאוד רוצים, לא יכולים להרשות לעצמנו רולר שעולה כמה אלפי שקלים, ולכן, בתחומי המחיר הסבירים והעממיים יותר רולר שוכב יתעלה על רולר ספינינג.
תכולת חוט
רולר שוכב יכול להכיל הרבה חוט, בעצם, הרבה מאוד, ובניגוד לרולר ספינינג הוא יודע לשחרר את כולו בנוחות ובלי חיכוך עם שפת השפולה או 'שבירה' של החוט על הקשת (שבירה של 90 מע' של החוט שמגיע מלמעלה, מהטבעות ו'נשבר' אל החוט הנאסף על השפולה), ובנוסף, ברולר שוכב הציר שאוחז השפולה נתמך בשני צידיו לעומת תמיכה בחלק התחתון בלבד בספינינג, עם זאת למרות כל היתרונות, באופן מפתיע, רולר שוכב יהיה גם זול יותר לעומת רולר ספינינג באותה רמת איכות.
דראג.
ברולר שוכב יש שני סוגים של דראג – כוכב וידית (STAR DRAG ו LEVER DRAG ) בכוכב מסובבים גלגל (המזכיר כוכב – ומכאן שמו) הנמצא בבסיס הידית והוא מהדק או מחליש את הלחץ על הדראג. ב LEVER DRAG מזיזים ידית. ב SD הדיסקיות קלאצ' נפרדות מהשפולה וב LD הן יושבות על אותו הציר ומסתובבות איתו. SD ו SG שניהם שיטות מצויינות ולרוב אנשים בוחרים בזו או בשניה בהתאם להרגלים. בגלל שב SD הדראג לא יושב על אותו הציר כמו השפולה יוצא שיש מאסה קטנה יותר לסובב בזמן ההטלה במצב של שפולה חפשית וההטלות רחוקות יותר. ולכן LD מקובל ברולרים לטרולינג, סרף וזרזור.
ברולרים לג'יג מקובל יותר השימוש ב LEVER DRAG שם קל יותר ומהיר יותר לשנות את החיכוך ואת הדראג, וחשוב יותר – ניתן במהירות ובקלות לחזור לאותו כיוונון קלאצ' (STRIKE) בו בחרנו לעבוד- מה שקשה מאוד ומגושם לביצוע ב SD.
ב SD שטח החיכוך קטן יותר לעומת LD מה שמתורגם ב SD לקלאצ' חלק יותר ואחיד יותר – רוב הרולרים היותר איכותיים משתמשים ב LD מסיבה זו בדיוק.
רולר עם LEVER DRAG:
רולר עם STAR DRAG:
משקל הרולר.
תמיד אפשר להוריד מכל רולר עוד כמה גרמים בלי לחטוא לחוזק המבני שלו אולם יש לזכור שאחד מתפקידיו של גוף הרולר מעבר להיותו המבנה שמחזיק את כל החלקים הנייחים והנעים בדיוק מושלם הוא לשמש כקבל חום. הקלאצ' מייצר חום רב (כתוצאה מהחיכוך) ובעת מאבק ארוך בדג חזק יש לסלק חום זה ולאפשר לקלאצ' להתקרר כדי שימשיך לתפקד באופן יעיל (ממש כמו הבלמים ברכב, שכשהם רותחים הם לא בולמים ולכן הם מתוכננים עם אוורור לקירור). החום משוחרר אל החלקים הסובבים את דיסקות החיכוך ובמידה וחלקים אלה דקים ולא מסוגלים לאגור חום רב הרי הם יתחממו במהירות ודיסקות החיכוך – הקלאצ' – ישרפו ויפסיקו לתפקד. לכן, יש לשים לב שרולר קל משקל צריך ליהיות עם דראג נמוך יחסית. ביום יום לא נשים להבדל אולם בשעת האמת, בה נלחמים ומנסים לרסן ולעצור דג גדול, למשקל הרולר תיהיה השפעה חיובית על התפקוד של הרולר.
יחס גלגול.
רולר לג'יג צריך ליהיות מהיר אך עם זאת חזק. לרוב לשימושי ג'יג, נעדיף יחס גלגול גבוה – כלומר מהיר ונשתמש ברולר בעל יחס גלגול של 6.2:1 (שמשמעו – על כל סיבוב של הידית השפולה עושה 6.2 סיבובים, יחס מהיר מכונה HG – HIGH GEAR) מי שמעוניין ביותר כח ופחות במהירות יבחר ב יחס גלגול נמוך יותר, למשל 4.8:1 (POWER GEAR- PG ), יש גם XG שזה EXTRA HIGH GEAR